Naša katedra sa môže pýšiť prvenstvom v meste Žilina a síce používaním sčítačov od belgického výrobcu značky Telraam.
Čo je Telraam
Telraam je zariadenie určené na automatické sčítavanie dopravy – nielen áut, ale aj chodcov, bicyklov či ťažších vozidiel. Tento systém funguje ako forma občianskej vedy („citizen science“) — obyvatelia miest či susedia si nainštalujú senzory napríklad vo svojom okne a zbierajú dáta o pohybe na ulici, kde bývajú.
Samotné sčítače sú umiestnené na stovkách lokalít po celom svete. Pozri: https://telraam.net/#5/55.034/13.799

Kde sa využíva
V rezidentských oblastiach, kde chcú obyvatelia dokázať – napríklad – že je tam vyššia intenzita dopravy, či rýchla jazda áut.
Mesto či obec môžu využiť takéto siete senzorov ako doplnok k štandardnému dopravnému prieskumu – umožňuje podrobnejšie a kontinuálne sledovanie.
Projekty zamerané na bezpečnosť ulíc, aktívnu mobilitu (chôdza, bicykel) či zníženie hladiny automobilovej dopravy. Telraam pomáha argumentovať na základe dát.
Ako sčítava dopravu
Zariadenie – napríklad model „S2“ – sa inštaluje na vnútornej strane okna v prvom či druhom poschodí tak, aby mal čistý výhľad na celú šírku ulice.
Využíva malú kameru + výpočtový čip s umiestneným algoritmom (AI) priamo v zariadení. Obrázky neposiela do cloudu, len agregované výsledky – čím sa minimalizuje zásah do súkromia.
Zariadenie počíta jednotlivé objekty (vozidlá, chodcov, bicykle) a klasifikuje ich podľa kategórií. Napríklad model V1 mal 4 režimy (chodci, dvojkolesové, autá, ťažké vozidlá) a novší S2 rozšíril počet tried.
Dáta sa posielajú v intervaloch (napr. každých 15 minút) do centrálneho systému, kde sú dostupné cez dashboard či API pomocou napr. jazyka Python.
Tieto údaje sa potom môžu využiť na analýzy – napríklad kedy je najvyššia premávka, aký je pomer rôznych druhov dopravy, či existujú špičky, ktoré by sa dali ovplyvniť.
Prečo je to užitočné
Ponúka úspornú alternatívu k tradičným dopravným prieskumom, ktoré bývajú drahé, krátkodobé alebo zamerané len na motorové vozidlá.
Umožňuje zapojenie komunity – obyvatelia môžu priamo prispieť k monitorovaniu a zlepšovaniu životného prostredia v ich ulici.
Dáta sú otvorené – môžu byť využité výskumníkmi, mestskými úradmi alebo občianskymi iniciatívami na podporu zmien v dopravnom usporiadaní.
Pomáha pri tvorbe dôkazov pre dopravné plány, zóny s nízkou rýchlosťou, bezpečné školské trasy či vyrovnanejšiu mobilitu.
V prípade mesta Žilina máme sčítače na viacerých lokalitách a ďalšie budú postupne pribúdať.

Pridaj komentár